Recension: Grand Theft Auto 4, spel

gta4cm3Alla ni som läser denna blogg vet att jag ”recenserar” inte jag sånt som är enbart är nytt, utan jag skriver om sånt som jag helt enkelt känner för. Därför kanske en recension av den senaste biofilmen blandas med recensioner av filmer gjorda före en kille med astma i svart plåtkostym visade sig på vita duken.
Idag ska vi i alla fall tala om ett spel som de flesta hyllat mer än Livets Ord hyllar Ulf Ekman, nämligen Grand Theft Auto 4.
Låt mig först berätta lite om GTA serien för dig som levt på en annan planet där man inte spelar tv-spel. GTA är en serie spel där man klär sig rollen som brottsling. Det som är mest gemensamt med alla dessa bovar är att de dödar, slåss, mördar och kör bil mest hela tiden.
Det kom först 2 GTA spel, eller egentligen 2 1/2 kan vi säga men det blir för jobbigt att snacka om. Sedan kom GTA 3 och världen skulle aldrig bli den samma igen. GTA 3 var något helt nytt när det kom. Grafiken hade gått från skitful till riktigt bra och i 3D och framför allt fanns där en frihet som man aldrig sett maken till innan. Allt gick ut på att utföra olika uppdrag. Det var i stil som kör dit, gör det, döda den, kör dit och försök klara dig så är du hygglig. Under spelets gång växte staden till att bli enorm och det var här som just friheten fanns. För man behövde inte utföra uppdragen, det kunde man göra när man ville. Man kunde istället sno en polisbil och döda andra brottslingar. Man kunde göra taxi, brandbil och ambulans. Kände man inte för att göra något speciellt kunde man bara köra omkring och emellanåt köra ihjäl några för skojs skull. Samtidigt fanns där ju RADION! som är ett eget kapitel i GTA. I alla bilar kan du lyssna på radio och då snackar vi inte något ihopsatt skit som Electronic Arts gjort. Nej i GTA var de olika radiostationerna sanslöst roliga och helt underbart bra gjorda. Det var verkligen riktig kommersiell radio, men allt vad det betyder. Allt var dessutom ihopsatt med satir och svart humor där framför allt USA åkte på kängor.
Låter det kul? Ja, det var det. Faktum är att det var skitkul! Jag själv drabbades dessutom av en dåvarande pojkvän som hade svårigheter att se skillnad på livet och GTA, och när vi hade sex funderade jag på ibland vad han tänkte på under tiden, men det är en annan historia.
GTA 3 blev en löjligt stor succé och blev på många sätt det som gjorde det nödvändigt att köpa en playstation 2. Senare, långt senare, kom spelet också ut på PC och till gamla Xboxen, och ännu fler kom att spela detta spel.
Att det skulle komma uppföljare var det väl ingen som tvekade på, så  GTA Vice City dök upp och senare också GTA San Andreas. Dessutom släpptes GTA till lilla bärbara psp och även till andra modeller så GTA började nästan bli en folkhemsprodukt. Samtidigt fanns kritiken där, mest från politiker och religiösa familjeorganisationer i USA. De förfasades över hur hemskt GTA var, och droppen kom när man efter lite ”pill” kunde ligga med en hora. Då blev det liv i det stora landet i väster. För i USA är det ok att död, men ge fan i att ha sex. Självklart hjälpte all denna kritik till att göra GTA ännu mer populär.
I april 2008 blev GTA 4 blev det första GTA spelet som kom till Playstation 3 och till Xbox 360, det som kallas den sjunde generationens spelkonsoller, och spelet kom, sågs och segrade, i alla fall när det gäller försäljning och recensioner från de flesta tidningar.
GTA4_XBOXI GTA 4 tar du på dig rollen som Niko Bellic, en man med ett brokigt förflutet från Balkan-området (troligen Serbien) som blivit lurad till staden Liberty City, en fiktiv version av New York, av sin kusin Roman. Du får sedan följa hans liv när han klättrar uppåt på karriärsstegen som kriminell i staden Liberty City. Som vanligt går det ut på olika former av uppdrag som ibland är löjligt enkla och som ibland är barnsligt svåra. Till din hjälp har du stadens bilar, din mobiltelefon och så lite nyheter som bland annat datorn som finns i alla polisbilar och som du i en del uppdrag måste ha. Som vanligt finns där humor, en emellanåt mycket svart sådan. Radion är även den med, så klart, och den är bättre och större än någonsin tidigare och duger inte radio finns det ju alltid TV.
GTA 4 är också det första i serien som har officiellt multiplayerstöd, vilket är jävligt roligt, men som samtidigt har väldigt lite med vanliga spelet att göra.
Ja, förutom nya uppdrag och nya personer så är allt som vanligt i GTA 4 och det är här som problemen börjar dyka upp. I början av GTA 4 märker man av den nya grafiken och hur snyggt allt är, hur rolig radion är, hur kul allt det nya är men sedan kommer känslan över en ”Jag har gjort detta innan”.
För har man spelat igenom GTA 3, Vice city, San andreas så har man verkligen gjort allt innan. Uppdragen är alldeles för lika det man gjort förr och det är fortfarande kör dit, gör det och kör hem som gäller. Det är fortfarande sno den bilen, kör bilen dit och ge fan i att skada den etc etc
Till slut kommer känslan över mig att detta inte är roligt längre, att man vill ha något nytt. För det räcker inte att man kan spela bowling, eller gå på stripclub eller att man kan lägga in nya teman i sin mobiltelefon. Det räcker inte heller med att tjejerna skriker ”YES TELL ME MORE” när man har sex för att driva med hyckleriets USA. Det räcker heller inte med att staden ser bättre ut än någonsin eller att bilarna är coola…
Bilarna ja, de måste jag nämna. För vem i helvete på Rockstar gav klarsked till styrandet av dom? Bilarna är olika men alla saknar all form av verklig kontakt med vägbanan. Varenda bil slirar fram och tillbaka och spela INTE något riktigt bilspel under tiden du spelar GTA 4. Jag spelade Burnout när jag tog en GTA paus och sedan tog det en vecka innan jag slutade svära över bilarna i GTA. Några minuters mer programmering på dom hade inte direkt skadat faktiskt. Ett spel som handlar om att man ska köra borde kanske ha någon bil i alla fall som inte beter sig som att alla vägar är täckta av grönsåpa.
GTA4-2Så då är frågan: Är GTA 4 ett bra spel? Nja, måste jag svara.
Rockstar har som vanligt ägnat enormt med kraft på friheten och allt det där runt om. Radion som jag nämnde till exempel är sanslöst bra gjort och rolig. Man har ägnat energi åt att skapa en stad med liv och rörelse men det är samtidigt en ganska stel och tråkig stad. När uppdragen dessutom känns alldeles för tjatiga blir det hela ganska tråkigt.
Multiplayerläget är däremot kul, men samtidigt inte direkt mycket GTA över det. Därför känns det som en extra krydda bara, men inget som gör priset värd vad spelet kostar. Så det är med lite sorg i bröstet jag får erkänna att GTA kanske gjort sitt. Efter att tilläggshandlingar och annat som kommer till GTA 4 nu är klara är det dags för Rockstar att komma på något helt nytt för nästa spel, för det lär ju komma en femma.
Det går att göra uppdragspel utan att det ska bli så tjatigt för det är just vad allt är, väldigt tjatigt.
Så betyget blir en svag trea. Jag hade gett en fyra om det inte vore för de förbannade bilarna. De drar verkligen ner betyget.
Betyg 3/5