Jesus ger mig trygghet

Det kommer väl inte som en hemlighet att jag är intresserad av religion. Lika mycket som jag kan fascineras av den onda kraft som verkar driva en del som kallar sig kristna, så kan jag bli rörd av den godhet andra finner i Jesus och i kyrkan.
Häromdagen såg jag tack vare Karin ett inslag i TV4 där två kvinnliga präster diskuterade Jonas Gardells om ”Om Jesus” och det var en fröjd att höra dom.
Där satt två personer som för mig utstrålade allt det som jag ser med det goda i kristendomen. De talade med kärlek om Jesus och om vad Han betytt for dom, och var den kristna tron betytt och de talade om kyrkans roll. Efter inslaget funderade jag en hel del och kom fram till att jag kände min avundsjuk. Jag kände mig avundsjuk att jag inte hade samma tro som dom. Jag kände mig avundsjuk på att inte få känna den trygghet och det stöd de känner.
En del av mina vänner har förklarat mer än en gång att om man är kristen är man svag och vågar inte tro på sig själv. Den synen säger mer om mina vänner än om kristendomen anser jag, för det handlar ju inte om att slänga sig efter Jesus. Det handlar inte om att bli en ny bernflicka i Knutby eller att bli en ny Ulf Ekman anhängare. Det handlar ju om att leva det liv man väljer på sina egna villkor men att känna att det finns någon där som kan trösta, som kan ge en stöd när man behöver det, och framförallt att det finns något längre fram i den ovissa framtiden. Åh vad jag skulle vilja känna den tryggheten.
De senaste åren har jag plöjt igenom otaliga böcker och annan litteratur om religion, kristendom och Jesus. Jag har försökt läsa om honom ur religiöst perspektiv och utifrån perspektivet ”vanlig” människa. Vem Han var och hur Han var. Det saknar ju inte direkt böcker i ämnet och jag har antagligen bara läst en halv promille av vad som finns.
Den man som framträder är en man som stod för sin sak, som slogs för sin sak och vars grundidé bygger på förståelse. Hade han levt idag hade han antagligen varit mannen som fått FN att fungera och hans budskap om fred hade så väl behövts i tider som denna. För att inte tala om hans syn på girighet, något som t.ex. AMF kunde lära sig något av eller alla människor som slänger ut halva gratängformen med mat i som de tillagade strax innan och som sedan bokar en trevlig biljett till ett fattigt land där de får leva lyxliv medan befolkningen i landet springer efter dom som slavar.
Jag ser mig inte som kristen eller som religiös. Jag tror inte Gud skapade jorden och jag tror inte han genom Moses kunde dela ett hav. Jag tror inte att Jesus återuppstod, jag tror inte att han är Guds son för jag tror inte på Gud, och jag tror inte han kunde återuppliva folk från de döda, men ändå tror jag på Honom. Jag tror på hans ord, på vem han var och vart han ville. För även om jag inte tror på Jesus ord om att Guds rike snart kommer, tror jag att jag kan använda det i det samhälle jag lever i. Att vi måste förändra vårt leverne för att kunna överleva.
Kanske är det just det som räcker, att få ha tron på en människa som ville gott. En människa som skulle fördöma de som efter honom använde Hans namn till att döma andra när det viktigaste han sade var att visa varandra respekt. Kanske är det just det jag ska nöja mig med och kanske kan jag tack vare det också känna samvaro med de två kvinnliga prästerna hos TV4 eller hos alla de andra människor som varje dag gör goda gärningar i kristendomens namn.
Kanske är det också därför jag känner en allt större längtan att igen få ta upp kampen emot de som missbrukar Bibelns texter när de fördömer och förkastar människor de inte förstår. Kan man vara kristen men inte religiös? Kan man tro på Jesus och inte se honom som Guds son?
Jag vet inte, men jag gör det i vilket fall som helst och med det känner jag lite av det jag söker: Trygghet
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.